FITNESS #3: Spor Yapmaya Nasil Motive Olurum?

05 March 2015

Merhabalar güzeller,

sanirim spor, bircogumuzun kanayan yarasidir. Siz de her senenin basinda, "bu sene bol bol spor yapacagim" diyor musunuz? Bendensiniz.

Hazir kendimi spor yapmaya ve saglikli beslenmeye motive etmisken, yapmaya hevesli olup da bir türlü baslayamayanlara tavsiyelerde bulunmak istiyorum. Spora baslamamdaki amac kilo kaybetmek degil, bunu toplum olarak aklimizdan bir silebilsek keske. Ben spora fit olmak icin basladim. Hareket etmenin bana iyi geldigine, yoruldukca daha da motive olduguma inaniyorum. 'Vay be bugün neler yaptim' diyebilmenin zevki bambaskadir bu yüzden. Siz bosverin Pazartesi baslamayi, zaten hep erteleniyor, biz bugün baslayalim!

Baslamadan önce kisaca belirtmek istiyorum, bu yazi tamamen kisisel tecrübelerimi temel almaktadir ve spor yapacaklara bir fikir sunma amaciyla yazilmistir. Ne bir fitness egitmeniyim, ne saglik danismaniyim, bu yüzden sadece bana iyi gelen ve güzel sonuclar elde ettigim seylerden bahsedebilirim.


Spor Yapmaya Nasil Motive Olurum?

1. Istemek: Ilk basta istemek yer aliyor, cünkü her sey kafada baslar, kafada biter. Spor yapmakta bir hedef koyun kendinize. Zayiflamak istiyorsaniz, saglikli olmasi acisindan bu konuda profesyonel olan birisine danisin. Kilonuz zaten yerindeyse fit olmayi hedefleyebilirsiniz. Ben de tam bunu yaptim, fit olmayi hedefledim! Kondisyonumu arttirmak ve agirlik calisarak gücümü gelistirmek hedeflerimde ön planda. Bunlar da elbette beraberinde tone up dedigimizi, vücudun forma girmesini getiriyor. Yag yakiliyor, bunun yerine kaslar gelisiyor ve vücut hatlariniz vurgulaniyor. Bunu kim istemez?

2. Hedef: Bir önceki noktada hedeflerimden bahsettim, ancak motivasyonunuzu arttirmak icin daha somut hedefler de koyabilirsiniz kendinize. Mesela yaz aylarina dogru gidiyoruz, deniz isiniyor, tatil yaklasiyor. Yeni aldiginiz bir bikini sizi motive edebilir, bunu giymeye sabirsizlanabilirsiniz. Üzerinize güzel oturmasi icin de fit olmaniz gerekir haliyle. Bu konuda yanlis anlasilma olmasin, manken vücudu degil, bikininizin kendisi hedef olmalidir. Baskasina özenmek degil, kendi vücudunuzdan en iyisini cikarabilmektir fit olmak! 


Bu aralar gözüme TRIANGL bikinilerini kestirdim, sizce nasillar? Alip yaza kadar bir kösede dursa bakip bakip motive olur insan. :)

3. Ekipman: Simdi size spor yapmaya tetikleyen en büyük etkenlerin birinden bahsedecegim - ekipman. Yeni spor kiyafetleri aldiginizi ve bunlar icin cok para harcadiginizi düsünün. Insan ilk etapta "bosuna mi harcadim tabii yapacagim simdi sporumu!" der. Dolayisiyla önce bir degecek alinanlara. Ancak zorla yapma gibi bir durum yok aslinda, insan can atiyor o kiyafetleri, alinan yeni spor ayakkabilarini giymeye. Gercekten spor yapacaginiza, sonuna kadar dayanikli olacaginiza inaniyorsaniz kendinize bir güzellik yapip güzel spor kiyafetleri alabilirsiniz. Bunlari giyebilmeniz icin spor yapmaniz gerekir böylece hemen motive olmus olursunuz. Spor salonuna gitmeyecek, egzersizlerinizi evde yapacaksaniz spor aletleri de alabilirsiniz. Iki adet dambıl bu konuda olmazsa olmazdir!


4. Spor Plani: Her sey tamam, icraate gecebilir miyiz? Öyle hemen olmaz. Kazandigimiz motivasyonun daha da artmasi ve uzun vadeli olmasi icin kendimize bir spor plani hazirlamaliyiz. Bu plan hangi bölgeyi calistirmak istedigimize göre degisir tabii. Kondisyonum artsin daha dayanikli olayim diyorsaniz haftada 2 kere kosuya cikabilir veya bisiklet sürebilirsiniz. Genel olarak hareket edeyim, tüm kaslarim calissin diyorsaniz daha önceki yayinladigim Evde Workout Programim'i okuyabilirsiniz. Orada yayinladigim egzersizlerden secip evde rahatca uygulayabilmeniz mümkün. Bunlarla kendinize harika bir plan hazirlayabilirsiniz. Belirli bölgelerinize odaklanmak istiyorsaniz bunun icin önerilen egzersizler agirlikta olmalidir. Örnegin kalcam sekillensin diyorsaniz squat egzersizini kesinlikle dikkate almalisiniz (detayli anlatimi icin buraya). Hemen alt kisma iki adet 30 günlük plan ekledim, bunlar oldukca efektif egzersizlerdir bu yüzden spora aliskin degilseniz önce hafif, workout planimdan egzersizler secerek baslayin derim. Ajandanizda spor yapacaginiz günleri isaretlerseniz cok daha motive olacaginiza söz verebilirim!


5. Saglikli Beslenme: Fit olmak icin spor tek basina yeterli olmaz tabii ki, yemenize icmenize de dikkat etmeniz gerekir. Ama bu abartildigi kadar zor bir sey degildir aslinda, bunu bir diyet olarak görmeyin - yasam tarzi olarak görün! Saglikli beslenmek zevkli istir, arada bir kacamak yapabilirsiniz tabii ki diyet degil bu. Kendinize kati kurallar koymayin, sadece saglikli beslenmeye özen gösterin. Bunu yiyemem bunu icemem demeyin, bunu prensip olarak yemiyorum demeyi tercih edin. Fit olma konusunda en üst siraya bol su icmek geliyor benim planimda. Günde 2 litre harika olacaktir. Bol su icme aliskanliginiz yoksa akilli telefonunuz ne güne duruyor? App Store'a girin, Watermind Me uygulamasini indirin, size gün icinde hatirlatmalar yapsin 2 litreyi icmek zevkli bir hale gelsin! Yemek konusunda ise tika basa yememeye özen gösterin, bilincli yiyin. Beyin, karninizin doydugunu sonradan anliyor bu yüzden doymadiginizi zannetseniz bile yemegi biraktiktan bir 15 dakika sonra nasil doydugunuzu hissediyorsunuz. Bilincli yemek iki numarada! Bol sebze ve meyve tüketmenizi söylemeden gecemeyecegim, vitamin kaynagi olarak cok büyük rol oynamaktadirlar. Sebze ve meyve yemek zor geliyorsa kendinize smoothie hazirlayin derim. Blender'a atin sebzeleri meyveleri karistirin, alin size vitamin bombasi! Hem de icmesi cok zevkli oluyor. :) Caniniz cok seker cikolata cekiyorsa bunun icin de alternatif bulmaya calisin, örnegin hurma! Alin bir paket cekirdeksiz hurma koyun cantaniza. Caniniz cektiginde bir iki tane yersiniz, hem seker isteginiz karsilanir hem de bir süre tok tutar. Bir konuya daha deginmek istiyorum, o da eger agirlik calisiyorsaniz ve kas gelistirmek istiyorsaniz protein depolamaniz gerekir. Spordan önce ve spordan sonra! Bunun icin cesitli yöntemler var, proteini yüksek besinler tüketebilir, protein tozlari veya barlari ile destekleyebilirsiniz. Yalniz toz ve bar konusunda dikkat, spor yapmiyorsaniz kullanmayin yoksa kilo yapar. Yakabileceginiz kadar protein alin! :) 

Bu arada kullanacak olanlara PowerBar Vanilla'yi tavsiye ederim, öyle güzel ki tadi. Sirf bunu yiyebileyim diye spor yapiyorum neredeyse. Bu da ayri bir motivasyonum. :)


***

Iste bunlar benim size verebilecegim kücük ama etkili motivasyon tüyolarim. Inanin bana, sporunuzu düzenli yaptiginizda, saglikli beslendiginizde ne kadar hafiflediginizi göreceksiniz. Özellikle egzersizleri tamamladiktan sonra insan kendisiyle gurur duyuyor ve bu, motivasyonunuzun uzun vadeli olmasini sagliyor. Bir seyler basarmis olmak, günlük yapilacak listenizden sporu 'yapildi' olarak isaretlemek gercekten büyük bir mutluluktur.

Bu yazinin sonunda kaciniz hemen spora basliyorum diyecek acaba? 
Bu sefer Pazartesi'ye birakmayin, gelmez yoksa o Pazartesi. :)

Sevgilerimle,
Eylem

13 comments :

  1. Yazı gerçekten çok motive edici olmuş,ayrıca blog'unu,bu tarz farklı yazılar yazmanı çok beğeniyorum :) Ve sanırım yaz bu kadar yaklaşmış ve güneş kendini göstermeye başlamışken sporu daha fazla erteleyemeyeceğim :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bu güzel yorumun icin cok tesekkür ederim Öznur'cum, motive edebildiysem ne mutlu bana. Hic erteleme, hemen basla! :)

      Delete
  2. Çok motive edici bir yazı olmuş. Uzun ve detaylı yazılarına bayılıyorum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cok tesekkür ediyorum güzellik! :)

      Delete
  3. harika motive edici olmus sevgili Eylem, ben de vakit olmadigindan oglen arasi hizli yuruyus yapiyorum (6km=50dk gibi), gerçi yanimda birisi olunca vakit hemen geçiyor ama yalniz olursam da ertelemek yooook, kulagimdaki tempolu muzikler eslik ediyor bana. yani spor yapmak için illa bir butçe ve ozel bi zaman ayirmaya gerek yok, senin dedigin gibi kafada bitiyor hersey, yeter ki kararli olalim, hadi bakalim kolay gelsin herkese!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne güzel yapiyorsunuz gercekten, iste böyle olmali! Kararli olduktan sonra her sekilde yapar insan, yeter ki isteyelim ve azmedelim! Keske birlikte kosuya cikabilsek cok güzel olurdu :)

      Delete
    2. evett ama yazdim bunu bi kenara, hayat surprizlerle dolu belli olmaz, dunya kuçuk Eylemcim

      Delete
  4. cok ama cok guzel bır yazı olmus canım. soyledıgın herseye kelımes kelımesıne katılıyorum ve bende boyle motıve oluyorum. Su sıralar oyle yogunum ki iki hafta boyunca hic spora gıdemedım ınsanoglu rahata cok alısıyor bır saat sonra gıderım dıye dıye bır baktım 2 hafta gecmıs ve tum bu yazıdıklarnı uygulayarak sporuma gerı döndüm sımdı de bu yazıyı okumak benı daha cok motive etti ellerine saglık canım :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cok sagol tatlim, cok haklisin. Ipin ucunu bir kacirdin mi bitti, trkrar motive olmak daha da zorlasiyor. En iyisi disini sikmak ve devam devam devam! :)

      Delete
  5. Spor yapmayı çok seviyorum, keşke daha çok zamanım olsa da spora daha çok vakit ayırabilsem cnm, harika bir yazı ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tesekkürler canim, ben de cok seviyorum insan asiri rahatliyor :)

      Delete
  6. blogunuzu gerçekten çok sevdim bende yeni yeni spora başlayıp motive olmaya çalışırken bu yazı çok iyi geldi artık takibimdesiniz :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hosgeldiniz o halde! Ne güzel motive edebilmissem :)

      Delete